(function(m,e,t,r,i,k,a){m[i]=m[i]||function(){(m[i].a=m[i].a||[]).push(arguments)}; m[i].l=1*new Date();k=e.createElement(t),a=e.getElementsByTagName(t)[0],k.async=1,k.src=r,a.parentNode.insertBefore(k,a)}) (window, document, "script", "https://mc.yandex.ru/metrika/tag.js", "ym"); ym(71037676, "init", { clickmap:true, trackLinks:true, accurateTrackBounce:true, webvisor:true, ecommerce:"dataLayer" });

Dieta sokowa - detoks, zasady stosowania, efekty

07 stycznia 2021 Autor: Arkadiusz Matras

Dieta sokowa to nie lada gratka dla fanów styczniowych diet odchudzających. Pozwala stracić 3-5 kg w ciągu tygodnia i często daje poczucie bycia zdrowszym. Najgorsze w tym wszystkim jest to, że te 5 kg to nie tkanka tłuszczowa, zdrowie wróci do normy po przejściu na normalną dietę, a Twój portfel będzie chudszy o 6 stówek. Do tego słynny detoks jest wyssany z palca. Czy więc warto?

Dieta sokowa - detoks, zasady stosowania, efekty

Spis treści

Darmowa dieta odchudzająca

Dieta sokowa nie będzie dobrym wyborem dla większości osób. Jeżeli szukasz skutecznej diety odchudzającej to mamy dla Ciebie dwa darmowe jadłospisy dla kobiet (1850 kcal) i mężczyzn (2600 kcal), w których jest miejsce na spaghetti, tosty i ciasto czekoladowe. Oprócz pysznej diety dostajesz w pakiecie dużo merytorycznych informacji na temat odchudzania. Zapisz się do formularza poniżej, a w ciągu 5 min wyślemy Ci dwa odchudzające jadłospisy na maila.

Dieta sokowa – zasady stosowania

Zasady stosowania diety sokowej są banalnie proste. Wstajesz w poniedziałkowy poranek i przestajesz jeść produkty stałe. Opierasz swoją dietę tylko o soki owocowo-warzywne. Soki możesz komponować dowolnie. Przykładowo na śniadanie sok z jabłek, ananasa i szpinaku, na obiad z buraków, marchewki i jabłka, a na kolacje z selera naciowego.

Przeczytaj także: Sok z buraków - właściwości, wpływ na zdrowie, przepis

Taka dieta zazwyczaj dostarcza ~1300 kcal i niestety często jest niedoborowa w żelazo, cynk, witaminę B12, selen, jod czy kwasy omega 3. Z reguły te diety stosuje się 1-7 dni, więc nie powinny wyrządzić dużych szkód dla organizmu. Jeżeli chcesz je jednak stosować dłużej to koniecznie przeczytaj nasz artykuł na temat podobnej do diet sokowych, diety Dąbrowskiej.

Detoks sokowy zatruwa zamiast odtruwać

Często dieta sokowa ma według sprzedawców powodować detoks organizmu. W Unii Europejskiej używanych jest aktualnie około 80 000 chemikaliów. Akumulowanie niektórych z nich może być niekorzystne dla zdrowia, np. trwałych zanieczyszczeń organicznych zawartych w rybach, mięsie czy nabiale [1]. To jednak tak nie działa, że sok z selera to odtrutka, która uchroni Cię przed wszystkimi chemikaliami.

Wyobraź sobie, że Twojej cioci z cukrzycą typu II, dziadkowi z nowotworem i koleżance z refluksem podajemy jeden lek – inhibitor pompy protonowej. O ile koleżance pomoże, to cioci z cukrzycy nie wyleczy. Podobnie jest z usuwaniem toksyn – różne toksyny mogą potrzebować podania innych „odtrutek”.

No i robiąc z długiej historii krótką, póki co nie ma badań, które potwierdzają, że soki warzywno-owocowe zwiększają wydalanie jakichkolwiek toksyn. Na co dzień, Twój organizm odtruwają nerki, wątroba, skóra czy płuca. Jeżeli masz podejrzenie, że mogłaś poddać się ekspozycji na jakieś szkodliwe chemikalia, to skonsultuj się z lekarzem. Soczki tu niewiele dadzą.

Co jednak najlepsze, często zanieczyszczenia są kumulowane w naszej tkance tłuszczowej, a diety sokowe są niskokaloryczne. Co to oznacza? Jeżeli masz dużą oponkę wokół brzucha i szybko schudniesz na diecie sokowej, to stężenie zanieczyszczeń w Twojej krwi wzrośnie (bo uciekną one z rozpadającej się tkanki tłuszczowej) [2]. Nie wpłynie to negatywnie na Twoje zdrowie, ale warto tę ciekawostkę znać.

Podsumowując, sokowe diety oczyszczające to banialuki. Jedyne co mogą przeczyścić to Twoje jelito grube i portfel.

Ile można schudnąć na diecie sokowej

Diety sokowe są niskokaloryczne, więc powodują utratę masy ciała. Mogą być nawet zdrowe. Jeżeli na diecie sokowej schudniemy 5 kg i utrzymamy ten efekt przez 2 lata to można powiedzieć „tak, dieta sokowa jest zdrowa”. Jednak próżno takich efektów szukać. Kiedy po diecie sokowej wrócisz do swoich nawyków to na 99% (źródło: Instytut Danych z Dupy) dotknie Cię efekt jo-jo i nici ze zdrowotnych właściwości diet sokowych.

Przeczytaj także: Jak schudnąć 5 kg bez płacenia pseudo-trenerowi?

Istnieje wyłącznie jedno badanie naukowe sprawdzające ile można schudnąć na diecie sokowej. Przez 3 dni uczestnicy stosowali dietę sokową warzywno-owocową, a potem na 2 tygodnie wracali do swoich starych nawyków. Efekt? Po 3 dniach diety sokowej schudli 1,7 kg (lecz to nie była tylko tkanka tłuszczowa, a woda, glikogen mięśniowy i treść jelitowa!), poprawili swoją mikrobiotę i o 32% zmniejszył się znacznik peroksydacji lipidów. Mówiąc prościej – mniej tłuszczu zmieniało się w niekorzystne dla zdrowia związki. Można pomyśleć – genialne! Ale…

Kiedy uczestnicy wrócili do swoich nawyków, wystarczyły 2 tygodnie, żeby prawie wszystkie te parametry znowu się pogorszyły i wróciły do punktu wyjścia. Jedyne co, w 2 tygodnie nie zdążyli przytyć tych 1,7 kg i ważyli nadal 0,9 kg mniej niż na początku badania [3]. 

Temat soków opracujemy w innym artykule, bo jest bardzo obszerny. Dziś chciałbym tylko dodać, że często złudnie wierzymy w bardzo zdrowe właściwości soków. Wydaje nam się, że skoro z 2 kg owoców z sokowirówki wylatują nam 2 szklanki soku, to musi być to cała kwintesencja, która znajduje się w owocach. Ale nic bardziej mylnego.

Niewielkie ilości soków owocowych 100% (do ~150 ml/dobę) mogą wpływać korzystnie na zdrowie, ale dawki wyższe niż 200 ml sprzyjają chorobom [4]. Może to wynikać z tego, że te farfocle, które zostają w sokowirówce to właśnie błonnik pokarmowy i część polifenoli. Do tego pomarańcz nasyci nas o wiele bardziej niż szklanka soku pomarańczowego, co sprzyja utrzymaniu szczuplejszej sylwetki. Widziałbym to tak: owoce i warzywa > soki warzywne > soki warzywno-owocowe > soki owocowe.

Sok owocowy vs owoc

Z sokami warzywnymi sprawa ma się nieco inaczej. One mogą być chociażby źródłem azotanów, które obniżają ciśnienie. Więcej przeczytasz w artykule Sok z buraków - właściwości, wpływ na zdrowie, przepis.

Dieta sokowa - cena

To chyba najsmutniejszy fragment. Istnieją w Polsce firmy, które wykorzystując trend na tę – jak już wiemy – nie najrozsądniejszą „dietę”, oferują dietę sokową w cenie 594 zł za 7 dni. Daje nam to zawrotne 16,97 zł za 500 ml soku. Absolutnie daleko nam do zaglądania komukolwiek w kieszeń. Wydawaj pieniądze na co chcesz. Chcę Cię jedynie przestrzec, że takie „diety” to nic innego jak wciskanie Twojej babci garnków za tysiaka. Mija się to po prostu z celem.

Za 600 zł to już naprawdę masz kilkumiesięczną współpracę z wykształconym dietetykiem, który dobierze do Ciebie zindywidualizowaną dietę i nauczy nawyków żywieniowych, dzięki czemu nie dość, że schudniesz, to jeszcze wzrośnie Twoja szansa, aby utrzymać wypracowany efekt na długie lata.

Przeczytaj także: Ile kosztuje dieta od dietetyka?

Podsumowanie

Nie musisz się oczyszczać przed rozpoczęciem diety. Diety sokowe nie mają żadnej przewagi nad racjonalną i zindywidualizowaną dietą. Nie uczą też prawidłowych nawyków żywieniowych. Jeżeli chcesz podejść do odchudzania na poważnie i zmienić nawyki na całe życie, a nie na 2 tygodnie, dzięki czemu już nigdy nie będziesz czuła, że jesteś na diecie – skorzystaj z usług dietetyka

Pomogliśmy osiągnąć cel już ponad 8000 osób, a nasza opinia w Google to 5.0/5.0 na podstawie ponad 300 opinii. Zresztą… sprawdź metamorfozy naszych pacjentów.

  1. Klein A V., Kiat H (2015) Detox diets for toxin elimination and weight management: A critical review of the evidence. J Hum Nutr Diet 28:675–686
  2. Kim M-J, Marchand P, Henegar C, i in. (2011) Fate and Complex Pathogenic Effects of Dioxins and Polychlorinated Biphenyls in Obese Subjects before and after Drastic Weight Loss. Environ Health Perspect 119:377–383
  3. Henning SM, Yang J, Shao P, i in. (2017) Health benefit of vegetable/fruit juice-based diet: Role of microbiome /631/326/41/2533 /692/308/409 /9 /45/23 article. Sci Rep. https://doi.org/10.1038/s41598-017-02200-6
  4. A. Khan T, Chiavaroli L, Zurbau A, L. Sievenpiper J (2019) A lack of consideration of a dose–response relationship can lead to erroneous conclusions regarding 100% fruit juice and the risk of cardiometabolic disease. Eur J Clin Nutr 73:1556–1560

Czytaj także

var _smid = "46hptwqd8w71vwlc"; (function(w, r, a, sm, s ) { w['SalesmanagoObject'] = r; w[r] = w[r] || function () {( w[r].q = w[r].q || [] ).push(arguments)}; sm = document.createElement('script'); sm.type = 'text/javascript'; sm.async = true; sm.src = a; s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(sm, s); })(window, 'sm', ('https:' == document.location.protocol ? 'https://' : 'http://') + 'app3.salesmanago.pl/static/sm.js');