Dieta w Hashimoto - jadłospis, co jeść

21 września 2022 Autor: Wojciech Matras

Regularne ciągłe zmęczenie, obniżony nastrój, poczucie zimna. Takie mogą być objawy choroby Hashimoto. Jeżeli je odczuwasz to znaczy, że warto przyjrzeć się swojej tarczycy i żywieniu, aby maksymalnie ją wesprzeć. Z artykułu dowiesz się m.in o chorobie Hashimoto, diecie w tej przypadłości a także pobierzesz darmowy jadłospis.

Dieta w Hashimoto - jadłospis, co jeść

Spis treści

Czym jest Hashimoto

Hashimoto jest to autoimmunologiczne zapalenie tarczycy ( lub też limfocytarne zapalenie tarczycy). Oznacza to, że organizm błędnie rozpoznaje tarczycę jako “nieproszonego” gościa i walczy z nim z czasem wyniszczając ten organ. Choroba ta ma podłoże genetyczne i środowiskowe. Choroba Hashimoto jest aktualnie główną przyczyną niedoczynności tarczycy oraz może występować z innymi chorobami na podłożu autoimmunologicznym np. reumatoidalne zapalenie stawów czy też cukrzyca typu 1 [1][2]. Wartym wspomnienia jest fakt, że częstość jej występowania jest zdecydowanie wyższa u kobiet niż u mężczyzn i wynosi ona odpowiednio 5% i 1%, aczkolwiek istnieją informację, iż może to być nawet 10-15% w populacji amerykańskiej [2][3].

Objawy choroby Hashimoto

Do standardowych objawów choroby Hashimoto można zaliczyć m.in [2].:

  • wzrost masy ciała (często określane jako spowolnienie metabolizmu)
  • zaparcia
  • spowolnienie psychoruchowe
  • ciągłe uczucie zimna
  • suchość skóry
  • skłonność do wypadania włosów 

W początkowych etapach choroby Hashimoto mogą być zróżnicowane. Mogą pojawić się objawy nadczynności tarczycy, gdyż niszczenie komórek może doprowadzić do zwiększonego uwalniania hormonów tarczycy do krwioobiegu. Gdy przeciwciała spowodują już wystarczające naruszenie tarczycy to chory może wykazywać objawy niedoczynności tarczycy (wymienione wyżej). Bardziej zaawansowanymi skutkami choroby Hashimoto mogą być nawet:

  • depresja
  • demencja
  • utrata pamięci
  • ucisk szyi spowodowany powiększeniem wola [4].

Wartym wspomnienia jest fakt, iż choroby Hashimoto nie da się w pełni wyleczyć i wymaga ona stałego przyjmowania hormonów lewotyroksyny (np. preparat euthyrox), ale dieta jak najbardziej może okazać się pomocna w łagodzeniu objawów choroby Hashimoto [1][4]

Produkty zalecane i niezalecane w diecie przy Hashimoto

Produktami zalecanymi w chorobie Hashimoto będą wszelkie wykazujące potencjał antyzapalny. Świetnie sprawdzą się tu produkty, które stosuje się w zaleceniach diety śródziemnomorskiej czy też DASH. Będą to m.in tłuste ryby (łosoś, pstrąg teczowy, makrela), warzywa, owoce, pełnoziarniste produkty zbożowe bogate w błonnik pokarmowy np. płatki owsiane, fasola, ciecierzyca, pełnoziarniste mąki.

Z kolei produktami niezalecanymi w chorobie Hashimoto będą te, które wykazują charakter prozapalny czy też te, które będą prowadziły w łatwy sposób do nadwyżki kalorycznej np. słodycze, napoje alkoholowe, przetworzony produkty bogate w sól, tłuszcze trans i cukier dodany.

Produkty zalecane i niezalecane w diecie Hashimoto

Witaminy i składniki mineralne w Hashimoto

Dieta w chorobie Hashimoto nie będzie się różnić znacząco od standardowego, prozdrowotnego stylu żywienia. Niemniej jednak warto zwrócić na poszczególne składniki żywności, których niedobór lub też nadmiar może występować przy tej dolegliwości np. jod, selen, witamina D, kwasy omega 3 czy też cynk. Będą one wspierać nasz organizm w walce stanem zapalnym oraz polepszać naszą odporność.

Jod

Jod jest niezbędny do prawidłowej pracy tarczycy. Dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek wynosi 150 μg. Niestety zbyt niskie spożycie jak i zbyt wysokie może powodować zaburzenia w pracy tarczycy [6][7]. Dlatego też zdecydowanie warto zadbać o optymalne spożycie jodu jeżeli cierpisz na chorobę Hashimoto. Zbyt niskie spożycie może się pojawić gdy unikasz nabiału, ryb, soli (sól kuchenna w Polsce jest obligatoryjnie jodowana), wodorostów, czy też gdy jesteś na diecie roślinnej.

Selen

Stężenie selenu we krwi poniżej 60 μg/L oraz powyżej 140 μg/L zwiększają ryzyko chorób związanych z jego niedoborem (np. Hashimoto) czy też nadmiarem (hiperlipidemia, cukrzyca typu 2 ), a z kolei odpowiedni status odżywienia selenem jest kluczowy dla zdrowia i może hamować toksyczny efekt nadmiaru jodu [5]. Z kolei dzienne zapotrzebowanie dla osoby dorosłej wynosi 55 ug. Dobrymi źródłami selenu będzie mięso, łosoś oraz orzechy brazylijskie.

Przeczytaj także: Jod i selen na diecie roślinnej

Cynk

Cynk bierze udział w produkcji hormonów tarczycy, a jego niedobór prowadzi do ich zaburzeń w ich produkcji. Zwiększenie statusu zaopatrzenia organizmu w cynk przywraca prawidłową funkcję tarczycy w przebiegu choroby Hashimoto, a głównym objawem jego niedoboru może być utrata włosów [5]. Dziennie zapotrzebowanie wynosi odpowiednio 11 i 8 mg/dzień dla mężczyzn i kobiet. Najwięcej cynku znajdziesz w wołowinie, mięsie z kurczaka, jajach czy też w serze cheddar.

Witamina D3

Witaminę D3 może pozyskać z 2 źródeł: endogennego czyli skóry, która pobiera witaminę D z słońca oraz egzogennego czyli z jedzenia. Najwięcej witaminy D3 z pożywienia dostarczysz z ryb oraz grzybów, jednak nadal nie jest to wystarczająca ilość i w Polsce obligatoryjna dla każdego jest suplementacja. Optymalny status zaopatrzenia w organizmie wynosi 30-50 ng/mL. Niestety głównem źródłem jest synteza skórna, przez co w Polsce często występują jej niedobory. Niedobór tej witaminy jest powiązany z chorobami autoimmunologicznymi takimi jak choroba Hashimoto. Osoby dotknięte tym schorzeniem mogą mieć obniżone stężenie tej witaminy nawet dwukrotnie. Wartym wspomnienia jest fakt, że zwiększenie jej stężenia we krwi już o 5 ng/mL jest związane z mniejszym o 19% ryzykiem rozwinięcia niedoczynności tarczycy w wyniku zapalenia tarczycy [5].

Przeczytaj także: Witamina D3 – objawy niedoboru, normy, występowanie

Kwasy omega-3

Zwiększenie udziału kwasów omega-3 (EPA, DHA i ALA) może być zasadne w przypadku chorób tarczycy takich jak Hashimoto. Wykazują one właściwości przeciwzapalne a także pobudzają przekształcanie trójjodotyroniny w tyroksynę. Ponad to mogą hamować nadmierną odpowiedź układu immunologicznego [8]. Głównym źródłem są tłuste ryby morskie (kwasy EPA i DHA). Pochodzą również ze źródeł roślinnych jako kwas alfa-linolenowy ALA , ale ich konwersja do właściwych kwasów EPA i DHA wynosi ok. 10%). Same kwasy omega - 3 w ilości 1-2g powinny być codziennie dostarczane w przypadku choroby Hashimoto [5]. Najwięcej kwasów omega 3 dostarczysz z łososia (ok. 2,5g/100g), makreli (ok. 3g/100g) czy też pstrąga  (ok. 1,3g/100g) [14].

Jeżeli wciąż zastanawiasz się nad wyborem odpowiedniej diety w chorobie Hashimoto  to jest to dobry moment żeby zgłosić się do nas. Wiemy jak dopasować dietę w 100% do Twoich potrzeb. Twoje preferencje i zdrowie są dla nas priorytetem. Jeżeli szukasz pomocy w odchudzaniu i polepszeniu zdrowia to śmiało zgłoś się do nas. Pomogliśmy ponad 10 000 osobom osiągnąć cel, a nasza opinia w Google to 5/5 na podstawie ponad 300 opinii. Szybkie, smaczne i indywidualne diety to nasza specjalność.

Dieta w Hashimoto - zalecenia

Zalecenia przy autoimmunologicznym zapaleniu tarczycy (Hashimoto) nie będą znacząco różniły się od prozdrowotnych zaleceń żywieniowych. Dieta w chorobie Hashimoto powinna charakteryzować się [5]:

  • regularnym spożywaniem 4-5 posiłków bogatych w takie witaminy i minerały jak: witamina D, A, C, E, witaminy z grupy B, cynk, żelazo, jod, selen
  • dostosowaniem podaży energii do indywidualnych potrzeb
  • spożywaniem źródeł tłuszczów takich jak: oliwa z oliwek, awokado, orzechy, tłuste ryby
  • zwiększeniem podaży białka z standardowego 10-15% całkowitej energetyczności diety do 15-20%, a nawet do 25%
  • dostarczaniem węglowodanów z pełnoziarnistych zbóż charakteryzujących się wysoką gęstością odżywczą i błonnikiem pokarmowym
  • dbaniem o mikrobiotę poprzez jedzenie warzyw, owoców, błonnika pokarmowego oraz produktów kiszonych (pomagają przy zaparciach)
  • limitowaniem spożywania przetworzonych produktów takich jak słodycze, alkohole i inne źródła cukrów dodanych
  • eliminowaniem alergenów jeżeli alergia pokarmowa została zdiagnozowana

Co ciekawe jeżeli chorujesz na Hashimoto to istnieje dość duża szansa, że nie będziesz dobrze tolerować produktów zawierających laktozę (np. mleko, jogurty). Rozsądnym byłoby wtedy wprowadzić dietę bezlaktozową w celu redukcji objawów. Dodatkowo ograniczenie laktozy może doprowadzić do obniżenia poziomu TSH [5] [9].

Zdecydowanie wartym wspomnienia jest zastosowanie diety bezglutenowej w chorobie Hashimoto. Obydwie dolegliwości są chorobami autoimmunologicznymi co oznacza, że układ odpornościowy nie do końca funkcjonuje w sposób prawidłowy i atakuje tarczycę oraz komórki jelit. Niektóre dane wskazują, iż celiakia pośród chorych na Hashimoto występuje od kilku do nawet 10 razy częściej niż w zdrowej populacji [10]. Zasadnym jest wtedy udanie się do lekarza i wykonanie odpowiednich badań, gdyż zbyt wczesne wprowadzenie diety bezglutenowej może zaburzyć stwierdzenie czy realnie dolega Ci choroba trzewna [5]. Tak więc zastosowanie diety bezglutenowej bez uprzednich badań wydaje się mało rozsądnym postępowaniem.

Przeczytaj także: Dieta bezglutenowa - co jeść, jadłospis, efekty

Dieta w Hashimoto - jadłospis

Przygotowałem dla Ciebie 3 dniowy jadłospis diety w Hashimoto, który śmiało możesz zastosować jeżeli dolega Ci ta choroba. Zawiera on średnio 2000   kcal, 121 g białka, 233 g węglowodanów, 54 g tłuszczy oraz aż 43 g błonnika pokarmowego. Cechuje go duża objętość posiłków, wysoka zawartość błonnika pokarmowego oraz bardzo dobra smakowitość dzięki czemu dieta przy chorobie Hashimoto będzie bardzo sycąca i smaczna.

Dieta w Hashimoto jadłospis

Dieta w Hashimoto jadłospis

Dieta w Hashimoto jadłospis

Efekty stosowania odpowiedniej diety przy Hashimoto

Efekty stosowania odpowiedniej diety przy Hashimoto mogą być bardzo zadowalające. Ze względu na to iż choroba ta powoduje, że Twój organizm produkuje mniej hormonów tarczycy to Twoje zapotrzebowanie energetyczne może być zmniejszone. Ponadto częstym objawem jest również występowanie obrzęków pod skórą. Wprowadzenie leczenia oraz diety pozwoli na wyrównanie hormonów tarczycy oraz usunięcia nadmiaru wody z organizmu dzięki czemu obniżymy masę  ciała [11][12]. Zdecydowanie warto tutaj zaznaczyć iż redukcja masy ciała będzie możliwa podczas deficytu energetycznego. Tak więc jeżeli dotknęła Cię choroba Hashimoto i leczenie jest prowadzone w sposób prawidłowy, to jadłospis jak najbardziej może zakładać deficyt energetyczny.

Korzystne będzie też spożycie większej ilości roślin. W jednym z badań w którym wzięło 200 osób jedna grupa (81 osób) zmagała się z chorobą Hashimoto, a druga (119 osób) służyła jako kontrola. Grupa osób z Hashimoto zgłaszała większe spożyciu produktów odzwierzęcych, a kontrolna produktów roślinnych. Wykazano, iż spożycie mięsa wiązało się z większą szansą na rozwój autoimmunologicznego zapalenia tarczycy, kiedy to wyższe spożycie roślin (cechy diety śródziemnomorskiej i roślinnej) związane było z działaniem ochronnym[13]. Tak więc odpowiednia dieta w chorobie Hashimoto np. w stylu śródziemnomorskim może oddziaływać pozytywnie na nasz organizm w kontekście chorób związanych z tarczycą.

Podsumowanie

Dieta w chorobie w chorobie Hashimoto powinna być zbilansowana oraz brać pod uwagę indywidualne preferencje. Z racji na szerokie objawy oraz współwystępujące dolegliwości warto udać się do lekarza aby zbadać się pod kątem innych chorób np. celiakii i nie wprowadzać rygorystycznych diet oraz niedoborowych diet. Warto zadbać o zwiększoną podaż białka czy też kwasów omega 3, a także dostarczanie odpowiednich ilości jodu czy też selenu. My podczas współpracy z podopiecznymi dopasowujemy dietę  indywidualnie pod ich potrzeby oraz bierzemy pod uwagę wszystkie kwestie wymienione w tym artykule. Tak więc jeżeli jeszcze nie wiesz czy dasz radę odpowiednio zbilansować dietę w chorobie Hashimoto to skorzystaj z naszej oferty współpracy dietetycznej, a z pewnością Ci pomożemy.

  1. Hashimoto's thyroiditis: An update on pathogenic mechanisms, diagnostic protocols, therapeutic strategies, and potential malignant transformation Autoimmun Rev. 2020 Oct;19(10):102649. doi: 10.1016/j.autrev.2020.102649. Epub 2020 Aug 15.
  2. Correlation of allergic skin disease progression and autoimmune thyroid disease – a case study Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 2016, Tom 22, Nr 4, 311–314
  3. Ultrasonography in the diagnosis of Hashimoto’s thyroiditis [Frontiers in Bioscience, Landmark, 21, 1006-1012, June 1, 2016]
  4. Mincer, Dana L., and Ishwarlal Jialal. "Hashimoto thyroiditis." StatPearls [Internet]. StatPearls Publishing, 2019.
  5. The importance of nutritional factors and dietary management of Hashimoto’s thyroiditis Ann Agric Environ Med. 2020;27(2):184–193
  6. Laurberg, Peter, et al. "Iodine intake as a determinant of thyroid disorders in populations." Best Practice & Research Clinical Endocrinology & Metabolism 24.1 (2010): 13-27.
  7. Luo, Juhua, et al. "Association of iodine and iron with thyroid function." Biological trace element research 179.1 (2017): 38-44.
  8. Dietary recommendations for hypothyroidism and Hashimoto’s disease Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne, ISSN 2082–9876 (print), ISSN 2451–1870
  9. Decrease in TSH levels after lactose restriction in Hashimoto's thyroiditis patients with lactose intolerance Endocrine. 2014 Jun;46(2):279-84. doi: 10.1007/s12020-013-0065-1.
  10. Ozkan C, Yetkin I. Coeliac disease and autoimmune thyroid diseases. Med-Science 2016; 5: 1055–1058
  11. Small Differences in Thyroid Function May Be Important for Body Mass Index and the Occurrence of Obesity in the Population The Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism 90(7):4019-24
  12. Hypothyroidism and obesity: An intriguing link Indian J Endocrinol Metab. 2016 Jul-Aug; 20(4): 554–557.
  13. Influence of Dietary Habits on Oxidative Stress Markers in Hashimoto's Thyroiditis Thyroid2021 Jan;31(1):96-105. doi: 10.1089/thy.2020.0299. Epub 2020 Nov 12
  14. https://mir.gdynia.pl/wartosc-odzywcza-ryb-i-przetworow-rybnych/

Czytaj także