Dieta Dąbrowskiej w pigułce – 10 faktów, dlaczego warto ją stosować lub nie - Dietetyka #NieNaŻarty

Dieta Dąbrowskiej w pigułce – 10 faktów, dlaczego warto ją stosować lub nie

Dieta Dąbrowskiej w pigułce – 10 faktów, dlaczego warto ją stosować lub nie

Dieta Dąbrowskiej w pewnych kręgach osiągnęła status kultu. Dieta dr Dąbrowskiej „składa się wyłącznie z roślin nisko skrobiowych i niskocukrowych i w porównaniu z tradycyjnym żywieniem dostarcza ona niewielkiej liczby kalorii (do 800 kcal dziennie), a także kilkakrotnie mniejszej ilości białka, węglowodanów i tłuszczu”. W internecie możemy spotkać opinie osób, których rzekomo dieta Dąbrowskiej uleczyła z różnorakich chorób. Na próżno idzie jednak szukanie opracowań na ten temat w literaturze naukowej, a wykształceni dietetycy z dużą dozą ostrożności wypowiadają się o walorach diety owocowo-warzywnej. Zachęcamy do zapoznania się z faktami na temat diety Dąbrowskiej.

Jaki jest jej mechanizm działania?

Dr Dąbrowska twierdzi, że toksyny na poziomie genów blokują homeostazę i jak odejdą toksyny to wtedy geny naprowadzają nas do zdrowia. Oczyścić się z toksyn można dzięki jej diecie, a skutkiem oczyszczania są bóle głowy, biegunki, zaropiałe oczy czy nieprzyjemny zapach pokarmu, który kiedyś jedli [1].

Dr Ewa wspomina też o autofagii, czyli stanie podczas deficytu energetycznego, w którym korzystamy z uszkodzonych lub niepotrzebnych wewnątrzkomórkowych białek czy organelli komórkowych. Należy wspomnieć, że Ewa Dąbrowska jest osobą wierzącą i twierdzi, że post jest kamieniem na szatana, uzdrawia duszę, ludzie dzięki niemu nawracają się do Boga, wybaczają tym, którym nie mogli wybaczyć czy łączy małżeństwa, które były na skraju rozwodu. Są to jednak informacje nienaukowe, których nie negujemy, ale nie będziemy ich omawiać. Wydaje się, że Dr Dąbrowska podchodzi do swoich zaleceń hurraoptymistycznie i nie do końca w oparciu o evidence-based, a mimo to jej strategia może okazać się przydatna.

Dieta Dąbrowskiej w pigułce – 10 faktów, dlaczego warto ją stosować lub nie

Skąd dieta Dąbrowskiej zyskała popularność?

Osoby nie mające specjalistycznej wiedzy nierzadko szukają magicznego sposobu na pozbycie się wszelakich dolegliwości, które zdobyli poprzez wiele lat nieprawidłowego stylu życia. Nadwaga, wysoki cholesterol czy cukrzyca typu II – kto nie chciałby się tego pozbyć przez 1-7 tygodni głodówki? Takie nadzieje bowiem daje na swojej oficjalnej stronie Ewa Dąbrowska [2]. Dodatkowo kampanie nakręca telewizja, w której lekarz Michał Mularczyk wypowiada się o diecie owocowo-warzywnej w superlatywach, twierdząc, że w naszych czasach wątroba i nerki nie radzą sobie z toksynami, które dostarczamy wraz z dietą [3]. Dodatkowo, z usług ośrodka w którym propagowana jest dieta Dąbrowskiej korzystał były prezydent, Bronisław Komorowski [4].

Przejdźmy jednak do konkretów. Zaczniemy od plusów diety Dąbrowskiej:

  1. Jest to dieta bardzo niskoenergetyczna doprowadzająca do szybkiej utraty masy ciała oraz poprawy parametrów metabolicznych (wyniki przedstawione podczas sympozjum) [5]. Istnieją jednak opublikowane w renomowanych czasopismach badania, w których głodówki trwające 3-5 miesięcy powodujące utratę =>10kg masy ciała i utrzymanie obniżonej masy ciała przez 12 miesięcy przyczynia się w wielu przypadkach do remisji cukrzycy typu II i zminimalizowania stosowania leków przeciwcukrzycowych i leków na nadciśnienie [6].

W skrócie, jeżeli jesteś ulaną… kulką i Twoja choroba wynika z otyłości, a dieta Dąbrowskiej pozwoli Ci schudnąć i utrzymać niższą masę ciała to może okazać się przydatna, nawet mimo wielu niedociągnięć.

  1. W badaniu Dąbrowskiej i wsp. [7] wykazano, że niskokaloryczny jadłospis bogaty w warzywa i owoce zmniejsza wartość BMI, ALT, AST, stężenie żelaza i ferrytyny oraz ciężkość zmian skórnych i wydalanie koproporfiryn w moczu u osób z porfirią skórną, rzadką chorobą genetyczną, którą niekiedy określa się „wampirzą chorobą” dotykającą 1 na 25000 osób.
  1. Dieta Dr Dąbrowskiej nakłania do spożywania warzyw. Mimo braku naukowych eksperymentów oceniających czy po zakończeniu 1-7 tygodniowego postu warzywno-owocowego osoby chętniej sięgają po te grupy produktów, to można spekulować, że tak, ponieważ przez ten czas poznają wiele nowych przepis z ich wykorzystaniem.

Przechodzimy do ciemnej strony postu warzywno-owocowego. Brakuje badań weryfikujących przydatność stosowania diety Dąbrowskiej i większość minusów jest ekstrapolowana z innych prac opierających się na tych samych mechanizmach fizjologicznych, które występują w przypadku stosowania tego modelu żywieniowego.

  1. Jest monotonna i restrykcyjna, przez co przestrzeganie jej idzie jak krew z nosa [8] i osoby często nie są w stanie jej stosować nawet tygodnia.

Dieta Dąbrowskiej w pigułce – 10 faktów, dlaczego warto ją stosować lub nie

  1. Dieta Dąbrowskiej jest uboga w białko co przyczynia się do większego spadku beztłuszczowej masy ciała, czyli mięśni [9] i tym samym spoczynkowej przemiany materii (czyli „spowolnienia metabolizmu”) [10]. Mniejsza masa mięśniowa będzie powodowała, że będziesz mógł mniej jeść, a u osób aktywnych fizycznie może wiązać się z gorszą formą sportową.
  2. Obliczyliśmy w programie Kcalmar.pro przykładowy jadłospis, który znajduje się na oficjalnej stronie Dr Dąbrowskiej. Założyliśmy, że dostarcza 800kcal. Jest on niedoborowy w wapń, cynk, jod, EPA i DHA (kwasy omega 3), magnez u mężczyzn i żelazo u kobiet. Wiele osób raportuje wypadanie włosów czy pękanie skóry, co może mieć powiązanie z powyższym.

Dieta Dąbrowskiej w pigułce – 10 faktów, dlaczego warto ją stosować lub nie

  1. U osób aktywnych fizycznie zwiększa ryzyko infekcji z uwagi na niedobory energii, węglowodanów czy cynku.
  2. Zwiększa ryzyko zaburzeń miesiączkowania u kobiet aktywnych fizycznie z uwagi na niedobory energetyczne [11].
  3. Zwiększa ryzyko kontuzji i złamań z uwagi na niedobory energetyczne [11].
  4. Zwiększa ryzyko omdleń wazowagalnych, po którym możesz mieć szereg komplikacji zdrowotnych, np. rozwalona głowa o kant krawężnika [12].

Dieta Dąbrowskiej w pigułce – 10 faktów, dlaczego warto ją stosować lub nie

Jeszcze przed wrzuceniem artykułu część osób nas krytykowała, że to nie dieta, a „post leczniczy”. Proszę zerknąć do słownika co oznacza słowo „dieta”… albo dobra, dla ułatwienia wkleimy screena poniżej.

Dieta Dąbrowskiej w pigułce – 10 faktów, dlaczego warto ją stosować lub nie

Odnośnie procesu autofagii i stosowania restrykcji kalorycznych/okresowych postów brakuje aktualnie dowodów naukowych z udziałem ludzi, że takie strategie przedłużają życie. Dysponujemy natomiast badaniami na drożdżach [13] nicieniach [14] czy muszkach owocówkach [15] oraz przesłankami z prac obserwacyjnych nad mieszkańcami Okinawy [16]. Ciekawym opracowaniem wspierającym korzyści płynące ze stosowania restrykcji energetycznych jest badanie CALERIE [17], w którym stosowano przez dwa lata deficyt rzędu 25%, a nie głodówki 800kcal trwające do 7 tygodni więc ekstrapolowanie tych wyników na zalecenia postu warzywno-owocowego nie powinno mieć miejsca. Dodatkowo według Ewy Dąbrowskiej w ostatniej fazie diety powinniśmy stosować jadłospis bez restrykcji energetycznych, a post kontynuować 1-2 dni w tygodniu lub tydzień w miesiącu. Dla przeciętnych Kowalskich, szczególnie z nadmierną masą ciała i bez przeciwwskazań lekarskich 1-2 dni postu w tygodniu może okazać się dobrym wyborem. Jednak dla większości sportowców taki pomysł okaże się nietrafiony, ale to temat na inny artykuł.

Dieta Dąbrowskiej w pigułce – 10 faktów, dlaczego warto ją stosować lub nie

Reasumując, dieta Dąbrowskiej w niektórych przypadkach może okazać się przydatna. Jest jednak skrajnie restrykcyjna, niedoborowa i nie uczy prawidłowych nawyków żywieniowych dlatego nie rekomendujemy jej jako prewencji, ani zdrowej walki z chorobami metabolicznymi i nadmierną masą ciała. Istnieje bowiem wiele bezpieczniejszych, przyjemniejszych i przede wszystkim potwierdzonych naukowo strategii żywieniowych.

*W internecie możemy spotkać opisy cudownych uzdrowień po zastosowaniu Diety dr Dąbrowskiej, sama autorka chętnie o nich wspomina na swoich wykładach i stronie. Mimo iż niezmiernie cieszymy się, że komuś poprawiło się zdrowie to należy pamiętać, że przyczyn „ozdrowienia” może być niesamowicie dużo, a chorzy często nie kontrolują czynników zakłócających. W literaturze naukowej nie ma żadnego opisu przypadku wyleczenia jakiejkolwiek choroby po zastosowaniu Diety Dr Dąbrowskiej.

  1. https://youtu.be/DOaQJvOJpMg?t=1645 od 27:25
  2. https://ewadabrowska.pl/
  3. https://pytanienasniadanie.tvp.pl/33745146/dieta-dr-dabrowskiej-hit-czy-kit
  4. https://www.facebook.com/dietaewy/photos/pcb.2407432612631113/2407432212631153/?type=3&theater
  5. http://ewadabrowska.pl/images/sympozjum.pdf
  6. Lean ME, Leslie WS, Barnes AC i wsp. Primary care-led weight management for remission of type 2 diabetes (DiRECT): an open-label, cluster-randomised trial.2018 Feb 10;391(10120):541-551
  7. Dabrowska E, Jabłońska-Kaszewska I, Falkiewicz B Effect of high fiber vegetable-fruit diet on the activity of liver damage and serum iron level in porphyria cutanea tarda (PCT). Med Sci Monit. 2001 May;7 Suppl 1:282-6
  8. Gardner CD, Kiazand A, Alhassan S i wsp. Comparison of the Atkins, Zone, Ornish, and LEARN diets for change in weight and related risk factors among overweight premenopausal women: the A TO Z Weight Loss Study: a randomized trial.2007 Mar 7;297(9):969-77
  9. Pasiakos SM, Cao JJ, Margolis LM i wsp. Effects of high-protein diets on fat-free mass and muscle protein synthesis following weight loss: a randomized controlled trial. FASEB J. 2013 Sep;27(9):3837-47
  10. Za: von Loeffelholz C, Birkenfeld A Role of Non-exercise Activity Thermogenesis in Human Obesity. Endotext [Internet]. South Dartmouth (MA): MDText.com, Inc.; 2000-2018 Apr 9.
  11. Mountjoy M, Sundgot-Borgen JK, Burke LM i wsp.: IOC consensus statement on relative energy deficiency in sport (RED-S): 2018 update. Br J Sports Med. 2018 Jun;52(11):687-697
  12. Elliott B, Mina M, Ferrier C Complete and Voluntary Starvation of 50 days Clin Med Insights Case Rep. 2016; 9: 67–70
  13. Kaeberlein M, Powers RW, Steffen KK Regulation of yeast replicative life span by TOR and Sch9 in response to nutrients.2005 Nov 18;310(5751):1193-6
  14. Jia K, Chen D, Riddle DL. The TOR pathway interacts with the insulin signaling pathway to regulate C. elegans larval development, metabolism and life span.2004 Aug;131(16):3897-906
  15. Kapahi P, Zid BM, Harper T i wsp. Regulation of lifespan in Drosophila by modulation of genes in the TOR signaling pathway. Curr Biol. 2004 May 25;14(10):885-90
  16. Willcox BJ, Willcox DC, Todoriki H i wsp.: Caloric restriction, the traditional Okinawan diet, and healthy aging: the diet of the world’s longest-lived people and its potential impact on morbidity and life Ann N Y Acad Sci. 2007 Oct;1114:434-55span.
  17. Martin CK, Bhapkar M, Pittas AG Effect of Calorie Restriction on Mood, Quality of Life, Sleep, and Sexual Function in Healthy Nonobese Adults: The CALERIE 2 Randomized Clinical Trial.

 

1 Comment

  1. […] Kolejne ciekawe materiały są od Ekipy NieNaŻarty, a dokładniej ich wpis na temat diety Dąbrowskiej.  Sami jesteśmy krytycznie nastawieni do szamanizmu i cudownych ozdrowień dlatego, które ów autorka sobie przypisuje. Jeśli kiedykolwiek pomyślisz, żeby przejść na dietę Dąbrowskiej przeczytaj wpis chłopaków => TUTAJ. […]

Comments are closed.

Scroll to top